Vrijwilliger Klik & Tik Rijsbergen

Maak jij mensen (weg)wijs binnen de wereld van digitale vaardigheden? Word vrijwilliger in de bibliotheek!

De bibliotheek is niet alleen een plek waar je boeken kunt lenen, maar ook dé plek om jezelf te ontwikkelen. Als Bibliotheek West-Brabant ondersteunen en stimuleren we mensen in hun ontwikkeling van basisvaardigheden en bouwen samen aan een betere samenleving.

Wil jij graag iets betekenen voor een ander? Vind je het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en je nuttig te maken? Word je daarnaast enthousiast van boeken, taal en/of digitale ontwikkelingen? Dan is vrijwilligerswerk bij Bibliotheek West-Brabant jou op het lijf geschreven!

Voor onze trainingen Klik & Tik in de bibliotheek in Rijsbergen, zijn wij op zoek naar vrijwilligers.

Wat ga je doen?

Als vrijwilliger ontvang je de deelnemers en zorg je voor een prettige sfeer. Je helpt deelnemers belangrijke computervaardigheden te ontwikkelen, zoals het omgaan met het toetsenbord, iets opzoeken op het internet, de werking van een website enzovoorts.

De deelnemers doorlopen de modules zelfstandig op computers van de bibliotheek of op hun eigen laptop of tablet. Bij vragen of problemen kunnen zij bij jou terecht. Afhankelijk van het niveau van de deelnemer start men met de voor hen best passende module.

Waar en wanneer?

Locatie: Bibliotheek Rijsbergen (Koutershof 6)
Dagen: Elke vrijdag
Tijden: 09:00 - 11:30 uur.
Daarnaast ca. 30 minuten voorbereiding vooraf en ca. 30 minuten opruimen etc. na afloop.
Duur: Klik & Tik is een doorlopend programma voor onbepaalde tijd. Wil jij juist voor een bepaalde periode aan de slag, bijvoorbeeld een half jaar? Dat is natuurlijk prima en goed bespreekbaar.

Heb je wel belangstelling maar ben je niet beschikbaar op de genoemde tijden/dagen? Gaat jouw voorkeur uit naar een andere locatie? Maak dit dan zeker ook kenbaar!

Wie zoeken we?

• Je hebt een open houding, bent geduldig en kunt makkelijk met iedereen communiceren;
  • Je kunt zelfstandig werken;
  • Je bent digitaal vaardig. Je kunt goed overweg met een computer en weet je weg binnen de digitale wereld;
  • Je bent betrouwbaar. Wij én de deelnemers kunnen op je rekenen;
  • Je bent bereid om zo nu en dan in te vallen voor collega-vrijwilligers;

Bij aanstelling in deze functie zal door de Bibliotheek West-Brabant een VOG worden opgevraagd bij de overheid.

Wat bieden we?

• Een goede begeleiding door vaste collega’s;
  • Een gratis bibliotheekpas;
  • Deelname aan (gratis) workshops en trainingen, zodat jij je zowel op persoonlijk vlak als op professioneel vlak kunt blijven ontwikkelen.

Ben je geïnteresseerd?

Meld jezelf dan aan door een bericht te sturen aan de Coördinator Vrijwilligers vrijwilligers@bibliotheekwb.nl, o.v.v. Vrijwilliger Klik & Tik Rijsbergen.

Wij streven ernaar alle doelgroepen te bereiken en een inclusieve organisatie te zijn. Wat jouw verhaal ook is, jij kunt jezelf zijn bij Bibliotheek West-Brabant! Kandidaten die qua netwerk, ideeën en/of achtergrond een verrijkende aanvulling zijn, worden dan ook van harte uitgenodigd te reageren.