Nieuwe stadsdichter Roosendaal

Gepubliceerd op: 25 maart 2024 10:19

Ivo Weterings uit Wouw is de zesde stadsdichter van de Gemeente Roosendaal. Arwen van Gestel, wethouder cultuur, heeft dat woensdag 20 maart bekendgemaakt tijdens een poëzieavond in de bibliotheek in Roosendaal. Tijdens deze avond werd ook officieel afscheid genomen van oud-stadsdichter Babette van Rijt.

Het comité van oud-stadsdichters (Anneke Lips, René Spruijt, Leo Lotterman, Eric van Deelen en Babette van Rijt) is op zoek gegaan naar een nieuwe stadsdichter. Dichters met belangstelling konden zich aanmelden of worden voorgedragen. Uit de vijf belangstellenden is gekeken wie het best past in het profiel. De oud-stadsdichters hebben daarna een advies uitgebracht richting gemeente Roosendaal.

De algemene criteria bij de keuze voor een geschikte kandidaat zijn onder andere creativiteit, enthousiasme, voor een grote groep kunnen voordragen en een goed gedicht kunnen schrijven over de actualiteit. De jurering heeft anoniem plaatsgevonden. De commissie kreeg gedichten voorgelegd zonder persoonlijke gegevens van de dichter.

De voordracht van de commissie was unaniem. Wat betreft originaliteit en het inspelen op de actualiteit spraken de gedichten van Ivo Weterings het meest aan. Ook de andere vier inzendingen waren veelbelovend. De commissie was positief over het feit dat er vijf inzendingen waren.

De nieuwe stadsdichter wordt gevraagd zo’n zes gedichten per jaar te schrijven, waarvan er één voor de nationale dodenherdenking en één voor de nieuwjaarsreceptie van de gemeente. Ook het eigen initiatief van de stadsdichter wordt erg gewaardeerd. Zo heeft Eric van Deelen het initiatief genomen om met andere dichters een gedichtenroute over bijzondere gebouwen in de stad te realiseren.
Babette de Rijt heeft een bijdrage geleverd aan verschillende projecten in de stad zoals ‘Ik vergeet je niet’.

Poëzieavond
De avond werd georganiseerd door de Bibliotheek West-Brabant en de oud-stadsdichter. Deze avond trad ook spoken word artiest Sven Ariaans op en zangkoor Nouveau. Ook lokale dichters, die al dan niet zijn aangesloten bij dichterscollectief De Ganzenveer, kregen het podium tijdens een zogenaamd ‘open podium’. De Bibliotheek West-Brabant en gemeente Roosendaal faciliteerden de bijeenkomst.

Meer weten over poëzie in de bibliotheek