Het verhaal van Faezeh: van Taaloefengroep naar vrijwilliger bij de Start!-krant

Gepubliceerd op: 26 februari 2024 08:41

Faezeh is een journaliste uit Iran die met haar man en kind van één jaar oud gevlucht is naar Nederland. Ze heeft drie jaar in een AZC gewoond en woont nu in Rucphen. Om de Nederlandse taal te kunnen oefenen kwam zij naar de Taaloefengroep in de bibliotheek in Rucphen.

Faezeh is dankbaar voor de overheid, de bibliotheek en alle docenten en vrijwilligers die het mogelijk maken om in een Taaloefengroep de Nederlandse taal te kunnen oefenen.

Faezeh: ‘Het is heel goed dat je in Nederland gratis de taal kunt oefenen. Ik ken dat niet uit andere landen. Dit is heel bijzonder en waardevol. Zonder te leren, kunnen we niet groeien in een land. De bibliotheek zorgt voor een vonk in je hoofd. Het is een plaats om te groeien, jezelf te verbeteren en ideeën te krijgen. Iedereen zou dit moeten weten! Het is fijn om hier te zijn.’

Bij de Taaloefengroep leerde Faezeh de Start!-krant kennen en kreeg ze het idee om voor de krant te gaan schrijven. Ze benaderde uitgeverij Eenvoudig Communiceren met de vraag of ze voor de Start!-krant zou mogen schrijven. De Start!-krant is een krant voor mensen die moeite hebben met lezen. Het taalgebruik is eenvoudig, maar niet kinderachtig. De informatie wordt altijd stap voor stap uitgelegd en verduidelijkt met foto's en illustraties. De krant bevat een mix van nieuws en entertainment in een kleurige, overzichtelijke vormgeving. De zinnen zijn kort. Moeilijke woorden worden waar mogelijk vermeden of uitgelegd in een woordenlijst.

Faezeh weet dat het moeilijk zal zijn, maar ze durft het aan. Ze gaat naar Amsterdam om met de directeur te praten. De uitgever waardeert het dat Faezeh hiervoor zelf het initiatief neemt.  Daarom bieden ze haar de kans om een stukje te schrijven voor de pagina ‘Typisch Nederland', zodat Faezeh kan laten zien wat
ze in huis heeft. En dat bleek meer dan voldoende.
Want er volgde onder meer een interview met oud-cursist Rula in de bibliotheek. Het artikel gaat over gezondheidszorg in Nederland. Naast Rula, heeft Faezeh ook haar huisarts geïnterviewd. Op dit moment is zij een vaste vrijwilliger bij de Start!-krant en schrijft ze vaker artikelen.
Faezeh: 'Ik ben erg blij met deze kans. Die geeft mij hoop voor de toekomst. Want ik weet nu dat ik het kan. In de toekomst hoop ik ook voor andere kranten te mogen schrijven.’

De Bibliotheek West-Brabant is trots dat Faezeh dankzij haar deelname aan de Taaloefengroep nu haar schrijfpassie heeft gevonden als vrijwilliger bij de Start!-krant.

Meer informatie over Taaloefengroepen