Gezond initiatief | Hulpmiddel voor laaggeletterden

Gepubliceerd op: 13 maart 2024 15:44

De Bibliotheek West-Brabant en medewerkers van Benu Apotheek Bergen op Zoom spraken onlangs over het herkennen van laaggeletterdheid. Toen kwam de vraag naar voren of er kaartjes bestaan waarop staat dat iemand moeite heeft met lezen en schrijven. Want dat zie je niet aan iemands neus. Dergelijke kaartjes bestaan wel om te laten weten dat iemand dementie heeft. Maar kaartjes die laaggeletterden kunnen helpen om bijvoorbeeld aan de balie bij de apotheek duidelijk te maken dat iemand moeite heeft met lezen of de ander niet goed begrijpt, bestonden nog niet. Tijd voor de Bibliotheek West-Brabant om in actie te komen!

Je ziet niet aan iemands neus of ie moeite heeft met lezen...

Je staat aan de balie bij de apotheek. De apothekersassistent legt je uit hoe je je nieuwe medicijn moet gebruiken en geeft je een papier mee dat je op je gemak thuis kunt lezen. De assistent vraagt vriendelijk of je het allemaal hebt begrepen. Jij knikt bevestigend. De apothekersassistent wenst je een fijne dag en drukt op de knop om de volgende klant te helpen....

Maar wat nu als je de assistent helemáál niet hebt begrepen of moeite hebt met lezen, maar dat niet durfde te zeggen in de volle apotheek? Uit onderzoek blijkt dat de gezondheidssituatie van mensen die moeite hebben met lezen en schrijven minder goed is. Dat komt omdat zij vaak de vaardigheden missen om goed om te gaan met informatie over gezondheid, ziekte en zorg. De gevolgen hiervan voor hun gezondheid zijn groot.

Belangrijk: de bijsluiter
Op de bijsluiter van een medicijn vind je belangrijke gegevens. Waarvoor gebruik ik het medicijn? Wat zijn de bijwerkingen? Hoe gebruik ik het? Wat als ik het medicijn een keer vergeet? Mag ik autorijden, alcohol drinken, alles eten? Mag ik het gebruiken met andere medicijnen, of bij zwangerschap of borstvoeding? Mag ik zomaar stoppen?

Gezond initiatief!
Dergelijke kaartjes bestaan wel om te laten weten dat iemand dementie heeft. Maar kaartjes die laaggeletterden kunnen helpen om bijvoorbeeld aan de balie bij de apotheek duidelijk te maken dat zij moeite hebben met lezen of de ander niet goed begrijpen, bestonden nog niet. Tijd voor de Bibliotheek West-Brabant om in actie te komen! En deze kaartjes zelf te ontwikkelen. De eerste kaartjes zijn onlangs uitgereikt aan Anika Schoonen, farmaceutisch manager bij Benu Apotheek Bergen op Zoom.

Hulpmiddel voor laaggeletterden
De kaartjes worden ingezet om aandacht te vragen voor laaggeletterdheid. En om mensen die laaggeletterd zijn te helpen dit in lastige situaties eenvoudig kenbaar te kunnen maken. Zodat de gesprekspartner, bijvoorbeeld de apothekersassistent, zich bewust wordt van het probleem en even
wat meer tijd uittrekt om te zorgen dat de informatie in begrijpelijke taal wordt uitgelegd. Zodat gezondheidsrisicos ook vermeden kunnen worden. Deze kaartjes zijn dus een mooie stap op de weg
naar een gezonder leven!

Ook helpen?

Werk jij bij een organisatie en wil je deze kaartjes, net als de apotheek in Bergen op Zoom actief
promoten of uitdelen? Om laaggeletterden te kunnen helpen. Vul dan een aanvraagformulier in.
Dan sturen we een aantal exemplaren toe. Er zijn twee varianten: Lezen/schrijven vind ik moeilijk en
Ik begrijp je niet goed.

Aanvragen kaartjes voor laaggeletterden