Het verhaal van Karin

In het MediaLab experimenteren we met nieuwe media. Denk aan leuke apparatuur, zoals 3D-printers, stickersnijders (vinylplotters), green screen, programmeren, ontwerpen en diverse software.

Op YouTube kun je verdrinken in allerlei informatie en krijg je niet altijd het antwoord op jouw vraag. Deelnemen aan een fysieke activiteit als het MediaLab, met een persoonlijke vraagbaak, is dan een prima oplossing.

— Karin

Van werk naar interesse
De 49-jarige Karin woont samen met haar man en twee kinderen van 7 en 9 jaar in Roosendaal. Haar werk als Businessanalist maakt dat haar interesse in alles wat het MediaLab te bieden heeft serieuze vormen aangenomen heeft. “Eén van mijn kinderen gaat regelmatig met plezier naar de Coderdojo. Daarnaast onderzoek ik door mijn werk regelmatig ICT- en digitale ontwikkelingen op hun toepasbaarheid voor onze klanten.Toen ik hoorde over het MediaLab werd mijn enthousiasme om meer te leren over 3D-printen serieus aangewakkerd.”

Nieuwsgierige ‘laborante’
Niet alleen omdat ze meer wilde weten over 3D-printen, maar vooral ook om ‘bij te blijven’ is Karin regelmatig een nieuwsgierige ‘laborante’ in het MediaLab. “Ik wil graag op de hoogte blijven van wat er met nieuwe technologieën tegenwoordig allemaal kan, zakelijk en privé. Ik vergelijk het met social media. Ik ben daar zelf helemaal niet zo actief mee, maar ik weet natuurlijk wel dat het bestaat. En dat zoiets je, net als de ontwikkeling van 3D-printen, soms kan overvallen of verbazen. Als ik met zo’n nieuwe technologie te maken krijg, dan wil ik graag weten wat ik er dan allemaal mee kan. In het geval van 3D-printen onderzoek ik ook wat ik er zelf thuis mee kan of misschien wel op mijn werk. Het MediaLab helpt mij vooral om, op een leerzame en laagdrempelige manier, bij te blijven op het gebied van nieuwe mogelijkheden en technologieën. Dat spreekt mij aan.”

2D-interesse in 3D
Dat Karin voor zichzelf onderzoekt of het interessant kan zijn om een eigen 3D-printer aan te schaffen, kan rekenen op onverminderde steun van haar echtgenoot. Dat zou je een tweedimensionale interesse in 3D kunnen noemen. “Mijn man vroeg zich pas ook af of het niet leuk zou zijn om thuis een 3D-printer te hebben. Zodat je spullen die thuis kapot gaan zelf opnieuw kunt uitprinten. Zoiets lijkt natuurlijk leuk, maar hoe werkt dit dan precies en waar moet je bij de aanschaf allemaal op letten? Het is ook best een investering dus om eerst eens te ervaren wat er allemaal mogelijk is, is het MediaLab de ideale plek. Het kost niets en de vrijwilligers laten je graag alle mogelijkheden zien. Heel leerzaam en leuk om er iets creatiefs mee te maken.”

Andere wereld

De kinderen van nu groeien op in een andere wereld dan de kinderen van toen. Ook Karin is zich daarvan bewust. Daarom vindt ze het interessant dat de bibliotheek het MediaLab aanbiedt. “Als ik terugdenk aan de tijd waarin ik zelf, en ook mijn man, opgroeide, dan was dat een heel andere wereld. Internet bestond toen nog niet, en het enige computerspelletje dat toen bestond, en voor die tijd nog leuk was ook, was Pacman. Tegenwoordig is het bijna standaard dat kinderen een spelletjescomputer of smartphone hebben. Wij proberen onze kinderen daarom bewust, maar vooral kritisch, gebruik te laten maken van deze nieuwe technologieën. Zodat ze weten dat het er is, dat het gebruik ervan interessant is, maar dat er ook aandachtspunten zijn. Via het MediaLab kun je als ouder op die voor- en nadelen worden gewezen of ze zelf ervaren. En kun je het goede gesprek erover voeren met je kind en hun (belevings)wereld beter begrijpen.”

Je ontdekt het in de bieb
Activiteiten worden soms interessanter als ze niet op veel andere plekken aangeboden worden. Dat ervaart Karin ook met het MediaLab. “In het basisonderwijs zie je nog maar op beperkte schaal dat er aandacht besteed wordt aan nieuwe technologieën als 3D-printen of programmeren. Daarom vind ik het aanbod van het MediaLab, maar ook de Coderdojo, zo waardevol. De bibliotheek speelt daarmee serieus in op actuele ontwikkelingen. Mensen kunnen daar iets leren over mogelijkheden die voor hen misschien ook interessant kunnen zijn. Het mooie ervan vind ik dat als het niets voor jou is, dan ga je volgende keer gewoon weer wat anders doen. Het zou natuurlijk zonde zijn als je zo’n ontdekking alleen maar zou kunnen doen door eerst zelf een dure 3D-printer aan te schaffen. En waarom zou je ook? De bibliotheek biedt het gewoon aan. Gratis, laagdrempelig en hartstikke leerzaam.”

Dikke pluim!
Waarom mensen naar de bibliotheek komen is heel verschillend. Daarom vindt Karin het een positieve ontwikkeling dat het aanbod van de bibliotheek zo veelzijdig is. “Met het MediaLab speelt de bibliotheek in op technologische ontwikkelingen. Dat is leuk en heeft voor mij persoonlijk toegevoegde waarde, maar niet alles is voor iedereen even interessant. Daarom vind ik het veelzijdige aanbod echt waardevol. Ik vind het heel fijn dat de bibliotheek de activiteiten fysiek aanbiedt. De bibliotheek is daardoor voor iedereen een ontmoetingsplek. Ik denk dat het goed is om in de samenleving dit soort fysieke plekken te hebben. Want ik zou niet weten waar ik anders terecht zou kunnen. Dikke pluim dus voor de bibliotheek én haar enthousiaste medewerkers en vrijwilligers.”

Meer weten over MediaLab

Lees hier alle verhalen