Nieuwe stadsdichter voor Roosendaal en open podium voor dichttalent

Gepubliceerd op: 6 maart 2024 17:01

Op woensdag 20 maart wordt de nieuwe stadsdichter van gemeente Roosendaal bekend gemaakt tijdens de afsluiting van de Poëzieweek 2024. De huidige stadsdichter, Babette van Rijt zal dan het stokje overdragen.

De afgelopen maanden heeft een comité van oud-stadsdichters zich gebogen over de ingezonden werken. Vooraf konden dichters zichzelf aanmelden of werden zij door anderen voorgedragen. Uit alle aanmeldingen is gekeken wie het beste in het profiel past. Het comité heeft vervolgens een advies gegeven aan het College van Burgemeester en Wethouders van gemeente Roosendaal en drie finalisten geselecteerd. Zij zullen in de bibliotheek in Roosendaal hun werk voordragen en wethouder Cultuur, Arwen van Gestel maakt aansluitend de winnaar bekend. Hij/zij wordt dan de nieuwe stadsdichter.

De stadsdichter wordt voor drie jaar benoemd. Babette van Rijt mocht vier jaar stadsdichter zijn. De coronapandemie maakte dat haar termijn met een jaar werd verlengd. De stadsdichter schrijft ieder jaar meerdere gedichten voor Roosendaal, waaronder voor de Nationale Dodenherdenking en de nieuwjaarsreceptie van de gemeente.

In samenwerking met de Bibliotheek West-Brabant heeft Van Rijt een programma samengesteld waarin poëzie, muziek en Poetry Slam samenkomen; naast de voordrachten van de finalisten, laat ook Babette werk horen. Vocal Group Nouveau zorgt voor de muzikale omlijsting en als special guest komt ook
Poetry Slam Artist Sven Ariaans langs. De avond biedt ook een open podium; aanstormende en
gevestigde dichters, spoken-word- en poetry-slam-artiesten kunnen laten horen hoe ze spelen met taal.

Iedereen is van harte welkom om bij deze avond aanwezig te zijn. Toegang is gratis.
Consumpties zijn voor eigen rekening. Vooraf aanmelden is niet nodig.

Datum en tijd |

woensdag 20 maart om 19:30 uur; zaal open vanaf 19:00 uur