Verhalen van taalcursisten vormen de inspiratiebron voor het project 'Kloecke Vrouwen'

Gepubliceerd op: 27 oktober 2023 10:24

Voor PopMonument 2023 sloegen Woordstuntelaar Dunya Heijt, Tom Gudde en de Bibliotheek West-Brabant de handen ineen. Samen ontwikkelden zij een bijzondere performance rondom het thema 'Kloecke Vrouwen'.

Kloecke Vrouwen. Sterke vrouwen. Dat was het thema van PopMonument 2023. Tijdens dit evenement komen verhalen, geluiden, kunstvormen en (im-)materieel erfgoed samen. In de torenkamer van de Peperbus in Bergen op Zoom traden Woordstuntelaar Dunya Heijt en producer Tom Gudde op met een spoken word perfromance. De input voor deze performance kwam van niemand minder dan de (taal)cursisten en vrijwilligers van de Bibliotheek West-Brabant.

Eigen verhalen over sterke vrouwen

Tijdens de zomer hebben de cursisten en vrijwilligers van de bibliotheek in Bergen op Zoom tijdens 3 workshops verteld wie zij als 'Kloecke Vrouwen' zien. Ze schreven verhalen, maakten poëzie en verzamelden bijpassende geluiden uit de stad. De Woordstuntelaar gebruikte deze informatie als inspiratie voor haar performance. De opgenomen geluiden werden door Tom Gudde verwerkt tot een originele, instrumentale track die hij tijdens het optreden aanvulde met live muziek.

Bekijk de docufilm

Het maakproces en het optreden zijn vastgelegd door Big Boy Film in een practhige docufilm. Bekijk de video hieronder.

Verbinden en samenwerken

Het doel van PopMonument is om te verbinden. Dat is tijdens dit indrukwekkende samenwerkingsproject zeker gelukt! De Bibliotheek West-Brabant bedankt: de Woordstuntelaar, Tom Gudde, Big Boy Film, Gebouw-T, PopMonument, alle deelnemers en ieder ander die aan dit project heeft bijgedragen.