Taalvrijwilliger Crea-Taaloefengroep De Vlindertuin

Wil jij graag iets betekenen voor een ander? Vind je het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en je nuttig te maken? Word je daarnaast ook enthousiast van creatief bezig zijn en taal? Dan is dit vrijwilligerswerk bij Bibliotheek West-Brabant jou op het lijf geschreven!

De bibliotheek is niet alleen een plek waar je boeken  kunt lenen, maar ook dé plek om jezelf te ontwikkelen. De Bibliotheek West-Brabant ondersteunt en stimuleert mensen in hun ontwikkeling en bouwt zo mee aan een betere samenleving. We doen dit door een huiskamer te zijn voor bezoekers uit de omgeving, waarbij iedereen zich welkom voelt om een boek te lenen, iemand te ontmoeten of een training te volgen in het kader van persoonlijke ontwikkeling. De bibliotheek biedt hiervoor diverse mogelijkheden, zowel binnen als ook buiten onze filialen.

Als taalvrijwilliger kun je het verschil maken in iemands leven! Met een paar uur vrijwilligerswerk per week geef je iemand de kans om zijn of haar taalvaardigheid te verbeteren en daarmee zelfredzamer te worden in de maatschappij.

Voor onze Crea-Taaloefengroep op locatie De Vlindertuin in Roosendaal, zijn wij op zoek naar vrijwilligers.

Wat ga je doen?

De Crea-Taaloefengroep is gericht op ouders van schoolgaande kinderen en hun vrienden en/of familie. Iedereen is welkom en mag aansluiten!

De Crea-taaloefengroep is bedoeld om mensen de gelegenheid te geven spelenderwijs het spreken van de Nederlandse taal te oefenen. Dit doen we aan de hand van een activiteit. Het gaat dus vooral om ontmoeten en met elkaar praten, nieuwe woorden leren, samen iets doen of samen iets maken. Dit kan van alles zijn zolang de voertaal maar Nederlands is. Denk aan tekenen, schilderen, breien, haken, knutselen.
We staan open voor alle activiteiten die ruimte bieden om nieuwe woorden te bespreken, deelnemers uit te dagen om te vertellen of anderszins creatief met taal en letters aan de slag te gaan.

Als taalvrijwilliger begeleid je deze Crea-Taaloefengroep. Je ontvangt de deelnemers en zorgt voor een prettige sfeer. Je zorgt voor je nodige voorbereiding zodat jullie fijn met z'n allen aan de slag kunnen. Door het uitvoeren van de activiteit van jouw keuze doe je bovendien sociaal vrijwilligerswerk op een wijze waarvan jezelf ook erg kunt genieten.

Waar en wanneer?

Locatie  | Basisschool De Vlindertuin, Rector Hellemonsstraat 3 in Roosendaal
Dagen   | Iedere dinsdag van 9.00 tot 10.30 uur
               Houd rekening met ca. 15 minuten voorbereiding en ca. 15 minuten opruimen (na afloop).

Tijdens de schoolvakanties en op feestdagen is er geen Taaloefengroep.

Heb je wel belangstelling maar ben je niet beschikbaar op de genoemde tijden/dagen? Gaat jouw voorkeur uit naar een andere locatie? Maak dit dan zeker ook kenbaar!

Wie zoeken we?

• Je beheerst de Nederlandse taal;
  • Je hebt een open houding en kunt met iedereen makkelijk communiceren, óók met mensen die de Nederlandse taal slechts beperkt beheersen;
  • Je bent creatief en initiatiefrijk. Zo help je de deelnemers te activeren, motiveren en enthousiasmeren en gesprekken op gang te krijgen;
  • Je bent nieuwsgierig en staat open voor verschillende culturen;
  • Je bent bereid om deel te nemen aan de basistraining voor taalvrijwilligers. Met als doel het goed wegwijs worden in de verschillende taalniveaus en leren hoe je laaggeletterde volwassenen kunt begeleiden bij het leren spreken, luisteren, lezen en schrijven van de taal. Deze training duurt 4 dagdelen (3 uur per keer);
  • Je bent betrouwbaar. Wij én de deelnemers kunnen op je rekenen;
  • Je bent bereid om zo nu en dan in te vallen voor collega-vrijwilligers.

Bij aanstelling in deze functie zal door de Bibliotheek West-Brabant een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) opgevraagd worden bij de overheid.

Wat bieden wij?

• Een goede begeleiding door vaste collega’s;
  • Een gratis bibliotheekpas;
  • Deelname aan (gratis) workshops en trainingen, zodat jij je zowel op persoonlijk vlak als op professioneel vlak kunt blijven ontwikkelen.

Ben je geïnteresseerd?

Meld jezelf dan aan door een bericht te sturen aan de Coördinator Vrijwilligers vrijwilligers@bibliotheekwb.nl, o.v.v. Vrijwilliger Crea-Taaloefengroep De Vlindertuin.

Wij streven ernaar alle doelgroepen te bereiken en een inclusieve organisatie te zijn. Wat jouw verhaal ook is, jij kunt jezelf zijn bij Bibliotheek West-Brabant! Kandidaten die qua netwerk, ideeën en/of achtergrond een verrijkende aanvulling zijn, worden dan ook van harte uitgenodigd te reageren.

Bekijk alle vacatures voor vrijwilligerswerk