Vrijwilliger CoderDojo

Maak jij jonge bezoekers enthousiast op het gebied van nieuwe media, programmeren en persoonlijke ontwikkeling? Word CoderDojo-vrijwilliger in de bibliotheek!

De bibliotheek is niet alleen een plek waar je boeken kunt lenen, maar ook dé plek om jezelf te ontwikkelen. De Bibliotheek West-Brabant ondersteunt en stimuleert mensen in hun ontwikkeling. Zo bouwen we samen aan een betere samenleving.

We doen dit onder andere door aandacht te geven aan nieuwe media en mediawijsheid. In een wereld die om meer en meer digitale kennis en kunde vraagt, bieden wij kinderen de mogelijkheid tot kennismaken met technologie en nieuwe media. Bij de bibliotheek kunnen zij vaardigheden ontwikkelingen die nodig zijn in de digitale wereld. Wij organiseren hiervoor de CoderDojo.

Voor verschillende CoderDojo's zijn wij op zoek naar vrijwilligers (mentoren).

Wat is CoderDojo?

CoderDojo is een wereldwijde organisatie die zich richt op het stimuleren van coderen en programmeren bij kinderen van 7 t/m 17 jaar. Bij een CoderDojo leren kinderen bijvoorbeeld websites bouwen, apps ontwikkelen, programma’s maken, games maken en meer. CoderDojo maakt leren programmeren een leuke en sociale ervaring in de bibliotheek. CoderDojo is er voor iedereen. Als je nog nooit hebt geprogrammeerd of juist wel, kun je bij ons terecht om van en met elkaar te leren. De kinderen hebben de vrijheid om aan de gezamenlijke activiteit deel te nemen, of juist aan een eigen project.

Wat ga je doen?

‘Dojo’ is Japans voor een oefenruimte van vechtsporten. CoderDojo is dus een oefenruimte. Kinderen worden ‘ninja’s’ genoemd en leren aan de hand van ‘sushi-kaarten’. Ze worden hierbij begeleid door ‘mentoren’ (de vrijwilligers). Bij CoderDojo staat coderen centraal, maar is daar zeker niet tot beperkt! Als mentor heb je zelf geen harde kennis nodig van coderen, handig zijn met computers is wel een vereiste.

Als mentor geef je geen les, maar inspireer je de ninja's en begeleid je hen in het leren, samenwerken en onderzoeken.

Waar en wanneer?

Bibliotheek in Bergen op Zoom | Kortemeestraat 17
Iedere derde zaterdag van de maand, 10:00-12:00 uur

Bibliotheek in Roosendaal | Markt 54a
Iedere tweede en/of laatste zaterdag van de maand, van 10:30 tot 12:30

Bibliotheek in Rijsbergen | Koutershof 6
Iedere eerste zaterdag van de maand, van 10:00 tot 12:00

Herken jij jezelf in de volgende punten?

• Je bent sociaal en vindt het leuk om met kinderen te werken;
  • Je hebt een open houding en kunt makkelijk communiceren;
  • Je bent geduldig en zoekt samen met de kinderen naar oplossingen;
  • Je kunt goed overweg met de computer en de digitale wereld;
  • Je kunt zelfstandig werken;
  • Je bent betrouwbaar. Wij én de deelnemers kunnen op jou rekenen!

Dan ben jij de mentor die wij zoeken!

Bij aanstelling in deze functie zal door de Bibliotheek West-Brabant een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) opgevraagd worden bij de overheid.

Wat bieden wij?

•    Gezellige sfeer in een informele en inspirerende omgeving;
•    Divers lesmateriaal en leren van de andere mentoren en kinderen;
•    Ruimte voor eigen inbreng van ideeën of projecten;
•    Goede begeleiding door medewerkers van de bibliotheek;
•    Gratis bibliotheekpas;
•    Deelname aan (gratis) workshops en trainingen, zodat jij je zowel op persoonlijk vlak als op professioneel vlak kunt blijven ontwikkelen.

Heb je interesse?

Stuur dan een mail naar de Coördinator Vrijwilligers: vrijwilligers@bibliotheekwb.nl o.v.v. Vrijwilliger CoderDojo. Geef ook de locatie van jouw voorkeur door!Wij streven ernaar alle doelgroepen te bereiken en een inclusieve organisatie te zijn. Wat jouw verhaal ook is, jij kunt jezelf zijn bij de Bibliotheek West-Brabant! Kandidaten die qua netwerk, ideeën en/of achtergrond een verrijkende aanvulling zijn, worden dan ook van harte uitgenodigd te reageren.